Tal ordentligt

TAL ORDENTLIGT – 10 bud om Takt & Tone

Der er sket meget siden Emma Gad udgav “Takt og Tone” i 1918

Og selv om mange af rådene, som hun gav sine læsere i bogen, stadig gælder, så er enkelte råd måske lidt støvede og nye udfordringer er kommet til. I september bad vi Tal ordentligts Facebook-følgere om at hjælpe os med at lave en Tal ordentligt-udgave af ”Takt og Tone” med nutidens vigtigste sociale retningslinjer. Vi bad følgerne byde ind med deres holdning til, hvilke sociale normer, der er de vigtigste at overholde, eller hvilke hensyn, der er vigtigst at tage til ens medmennesker. I løbet af september bad vi også vores Facebook-følgere om at forholde sig til, hvad der er god Takt og Tone i trafikken og når det kommer til mobiltelefoni.

Herunder kan I se Tal ordentligts 10 bud om Takt og Tone, der blev resultatet af debatten på Facebook.

Overvej følgende: Hvordan vil jeg selv gerne tales til? Er min holdning ønsket? Er det, jeg vil sige, konstruktivt? Man kommer længst med ærlighed, men der kommer ikke noget godt ud af at være hensynsløst ærlig.

Lyt ikke blot for selv at komme til orde. Vis interesse for det, der bliver sagt. Formod ikke, at du på forhånd ved, hvad den, du taler med, vil sige – men stil opklarende spørgsmål.

Selv små ting kan være en stor hjælp og betyde alverden for nogen, der har lidt for meget at se til.

Forsøg ikke at kontrollere eller ændre på dine venner eller familie, fordi du mener at vide bedre. Se og elsk dine nærmeste, som de er, og støt dem i deres naturlige udvikling.

Spørg til reglerne, så du har mulighed for at overholde dem. Måske ønsker værten, at du tager skoene af, eller at du går inden kl. 22.00. Vi er alle forskellige og kun ved at spørge, bliver vi klogere.

Tænk på personen, der kommer efter dig. Efterlad rummet, som du overtog det.

Overhold reglerne både som fodgænger, cyklist og billist. Ingens vej og gøremål er vigtigere end andres. Giv plads, respektér røde lys, og kør ikke på cykel på fortovet. Eksemplerne på regelbrud er mange, og sekunderne, vi sparer på at bøje reglerne, er få. Tæl de tjenester, du kan gøre andre i trafikken frem for sekunderne, som du kan spare.

Sig pænt goddag og farvel. Sig tak; tak for mad, tak for i dag, tak for hjælpen.

Vær koncentreret om det, du er i gang med. Begynd ikke på en ny aktivitet, mens du er midt i en samtale, og afbryd ikke samtaler for mindre vigtige gøremål. For at få nærvær, må man være nærværende.

En god tommelfingerregel: Telefonen skal bidrage til dialog, ikke stoppe den. Gør derfor telefonsamtaler i andres påhør så korte som muligt, og fortæl, at du ringer tilbage. Lad ikke sms’er og beskeder på sociale medier afbryde samtaler, men vent med at reagere, til der naturligt opstår en pause. Husk at tage en pause fra telefonen indimellem. Giv dig tid til at koble af.